Vienotā platībmaksājuma avanss pirmajā pieteikšanās dienā izmaksāts vairāk nekā 90% tā saņēmēju

Vienotā platībmaksājuma avanss pirmajā pieteikšanās dienā izmaksāts gandrīz 40 000 Lauku atbalsta dienesta (LAD) klientu, kas ir vairāk nekā 90% attiecīgā atbalsta saņēmēju, trešdien ikmēneša Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) pārstāvju sapulcē sacīja dienesta direktors Ģirts Krūmiņš.

Pēc viņa teiktā, šogad pirmajā pieteikšanās dienā, 16.oktobrī vienotā platību maksājuma avanss kopumā 80 miljonu eiro apmērā izmaksāts 39 500 LAD klientu. Tādējādi 2019.gadā platībmaksājuma avanss izmaksāts ātrāk nekā jebkad iepriekš, un patlaban to ir saņēmuši visi, kam tas pienākas. 

Šogad decembrī LAD sāks maksāt vienotā platībmaksājuma gala maksājumu, zaļināšanas maksājumus, saistītos maksājumus par govīm, dārzeņiem un proteīnaugiem un maksājumus mazajiem lauksaimniekiem.

Krūmiņš vērsa uzmanību, ka šogad bioloģiskie lauksaimnieki avansa maksājumu saņēma agrāk nekā citus gadus, līdztekus ar vienotā platību maksājuma saņemšanu.

Tāpat viņš atzīmēja, ka LAD šogad daudz strādājis pie klientu apkalpošanas servisa uzlabošanas, kā arī darbā arvien vairāk izmanto dronus, apsekojot laukus, un rezultāti kļūst arvien labāki.

Pēc viņa sacītā, satelītattēlu monitoringu LAD savā darbā pielieto arvien vairāk. Šā gada rezultāti rāda, ka 15 pamatkultūrām, kas aizņem vairāk nekā 80% no pieteiktās platības, atpazīstamība ir gandrīz 70%, tostarp satelītattēlos precīzi atpazīstot populārās kultūras - kviešus un miežus, kartupeļus. Netiek atpazītas mazākas platības ar tādām kultūrām kā ķiploki, taču tās var aizbraukt kontrolēt klātienē.

Sekmīgi aizvadīts pirmais gads kopš LAD ir pievienojies jauns darbinieks robots, kuru sauc Varis, kurš dienesta datu bāzē pārskata visus atbalsta pretendentus, pēc tam "Lursoft" datu bāzē iegūst informāciju par uzņēmuma atbildīgajām personām. Šā gada beigās vai nākamā gada sākumā LAD plāno ieviest arī virtuālo asistentu - čatbotu - vārdā Ieva, kurš lauksaimniekus konsultēs neskaidrību jautājumos. Tikmēr šogad LAD jau ieviesis mobilo aplikācijai ātrākai komunikācijai ar klientiem, ko Latvijas lauksaimnieki lieto un atzinīgi novērtē.

Pēc LAD direktora teiktā, nākamgad LAD plāno vēl vairāk strādāt pie jaunu tehnoloģiju lietošanas, optimizēt esošo uz klientu orientēto pieeju, domāt par sadarbības sekmēšanu ar klientiem dažādos līmeņos. Savukārt jaunajā Eiropas Savienības fondu plānošanas periodā LAD plāno pārveidot atbalsta pieteikumu formas, lai tās būtu vienkāršākas un zemniekiem ātrāk sasniedzamas.

LAD ir Zemkopības ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde, kas administrē Eiropas Savienības Lauksaimniecības fonda līdzekļus un tiešos maksājumus zemniekiem.

Informācijas avots: LETA